9 septembrie 2009

Despre cum alegem


Viata noastra curge asemeni unui rau, nu-i putem opri cursul putem doar sa-i influentam traseul. Si facem asta permanent prin deciziile care le luam. Cat suntem mici depindem de deciziile parintilor nostri, apoi treptat luam noi singuri decizii, bune sau rele, sunt ale noastre. Cu siguranta au existat momente in viata fiecaruia, cand o anumita alegere ne-a influentat pentru totdeauna destinul. Nu putem sa ne schimbam trecutul, putem doar invata din el si cand avem ocazia sa luam decizii mai bune.
Si ajungem iar la o rascruce in viata noastra cand trebuie sa alegem pe ce drum o luam. Cum alegem? Ne gandim, anticipam, facem rationamente … decizia noastra oare va fi buna? Sau ne lasam ghidati de primul impuls, facem asa cum ne dicteaza intuitia, cum simtim. Probabil au fost cazuri cand a-ti luat decizii in ambele moduri. Care v-au dus la rezultate mai bune? Ma refer bune pentru voi, nu pentru altii, adica care v-au facut sa va simtiti mai fericiti, mai impliniti.
Suntem in primul rand rodul educatiei parintilor, al scolii, al religiei al societatii. Ne influenteaza modul lor de a gandi, valorile si poate la un moment dat uitam cine suntem noi, ce ne dorim noi de fapt. Multi parinti doresc sa realizeze prin copii lor ceea ce ei nu au realizat si ii influenteaza in acest sens. Dar nu stau sa-i observe, sa-i asculte ce vor ei de fapt.
Rationalul este automat implicat in orice fel de alegere, pentru ca orice fel de alegere o facem constient, depinde doar care sunt elementele care stau la baza alegerilor noastre..si ce are valoare pentru noi. Pentru unii conteaza ceea ce se vede ce e palpabil, lucruri, fapte, actiuni, pentru altii conteaza mai mult partea emotionala, depinde de structura fiecaruia. Asa, ca o tendinta, barbatii inclina spre prima parte a faptelor si a actiunilor, femeile spre partea emotionala, dar generalizarile sunt pur orientative. De fapt sunt impotriva generalizarilor si a clasificarilor . Acestea genereaza de regula prejudecati. Dar sa revin la alegeri.
M-a intrebat cineva de curand, daca aleg cu mintea sau cu sufletul si am raspuns fara ezitare: aleg cu sufletul, mintea mai poate gresi, sufletul nu greseste. Raspunsul asta l-am dat fara sa ma gandesc prea mult, pur si simplu asa mi-a venit. Si am spus asta din experienta mea de viata, dupa ce am luat mai multe decizii, unele mai mult cu mintea, altele mai mult cu sufletul si am constatat ca deciziile care mi-au adus cele mai mari satisfactii au fost acelea in care am facut ceea ce am simtit, fara sa ma las prea mult influentata de alte opinii. Suntem singurii responsabili de alegerile noastre. De fapt alegem cu mintea dar important e sa ne ascultam sufletul, sa ne cunoastem pe noi insine, ceea ce vrem, ceea ce conteaza pentru noi cu adevarat. Totul ne influenteaza, mediul social, cultural, educatie, etc. important e ca dincolo de toate acestea sa ne regasim pe noi insine. Sa gandim cu propria noastra minte, sa alegem ceea ce corespunde propriilor noastre valori.
Asta o facem cred pe masura ce ne maturizam, mai intai adunam informatii, apoi decantam…si facem alegeri …cu mintea…cu sufletul. Si in timp vedem rezultatul alegerilor noastre, si vedem ca intr-un anumit moment poate mintea noastra a fost influentata de anumiti factori si nu am luat decizia cea mai buna. Important e ca din toate astea sa invatam sa ne cunoastem. Sa nu trecem degeaba prin viata.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails